SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Áldás vagy átok a műholdas navigáció?

Dátum: 2006-06-14 14:36:52   |  
Az elmúlt két évben megötszöröződött a műholdas navigációs készülékek forgalma. A Mintel piackutató intézet nemrégiben közzétett felmérése szerint brit autósok 2005-ben 305 millió fontot költöttek beszerelésükre. A legutóbbi hetekben azonban több szerencsétlen körülmény, továbbá egy biztosítóvállalat vizsgálata is arra intett, hogy csínján kell bánni a GPS-szisztémával.
A brit sajtóban nagy visszhangot kapott esetek között szomorú, ijesztő és enyhén komikus egyaránt megtalálható volt. A legnagyobb érdeklődés május közepén egy tízéves iskolás története iránt nyilvánult meg. Chloe Bankst elütötte egy autó, és több mint két órát kellett várakoznia, mire kórházba jutott, mert a mentőket kétszer is tévútra vitte a műholdas irányítású ketyere. Az igazsághoz tartozik, hogy az észak-angliai baleset színhelyének közvetlen közelében nem állt rendelkezésre mentőautó. A Sunderlandből riasztott team helyismeret hiányában készpénznek vette a \"szat-nav\" által ajánlott útvonalat. Az utolsó szakasz azonban olyan keskeny volt, hogy járhatatlannak bizonyult a mentőautó számára és vissza kellett fordulniuk. Majd amikor már felvették a vérző, rémült kislányt, ugyancsak a GPS utasításait követve egy lassú, alsóbbrendű útra keveredtek, ahelyett, hogy a menetidőt megfelező autóúton haladtak volna. A helyileg illetékes mentőszolgálat vezetője tanult a hibából és kijelentette: \"Ha úgy értékeljük, hogy ismétlődő tendencia alakul ki, javasolni fogjuk a helyzet felülvizsgálatát. A műholdas navigáció nagyon hatékony tud lenni, ha megfelelő helyismerettel rendelkező autósok korrektül alkalmazzák. Ám nem szabad teljes mértékben ráhagyatkozni\".

Egy észak-yorkshire-i faluban máris \"nyugodtan\" lehet trendről beszélni. Autók, minibuszok, sőt méretes teherautók is elkeverednek úgy látszik az időnként még az oly gyakran hibáztatott feleségeknél is rosszabb navigátorok miatt. Amikor \"vakon\" bízva az instrukciókban egy csúszós kavicsos útra tévednek, mely legfeljebb gyalogos kirándulóknak való, vissza kell fordulniuk és tolatás közben elkerülhetetlenül egy 30 méteres meredek szikla szélére kerülnek. A környékbeli farmereknek állandó feladatot jelent ez a rendszeresen visszatérő probléma, mert csak traktorral tudják kihúzni a balszerencsés autósokat a zsákutcából.

Délebbre, a wiltshire-i Luckington faluban pedig biztos kereseti forrásnak bizonyul, hogy a műholdas irányítás nyílegyenesen egy gázlóba vezeti az autósokat. A GPS nem érzékeli, hogy az útlezárás miatt ajánlott kerülőút a normálisan 60 cm mély vízbe torkollik. Innen ered az Avon folyó és a víz duplájára tud emelkedni egy nagyobb esőzés után. A gyanútlan autósok megrekednek a kátyúban, sőt egyes beázott autókból ki kellett menekülni, a helybéliek pedig alkalmanként 25 fontot, közel tízezer forintot kérnek a mentésért.

A Privilege Insurance társaság felmérése egyéb veszélyekre is felhívta a figyelmet. Megállapította, hogy minden tizedik autós menet közben, és nem indulás előtt programozza be a műholdas rendszert. Ezen vezetők fele pedig beismeri, hogy a beállítás közben leveszi a tekintetét az útról. Minden nyolcadik gépkocsivezető úgy vág neki az útnak, hogy egyáltalán nem tanulmányozta a térképet, azaz korlátlanul bízik a technikában. Nem mintha csak a GSP jelentene kockázatot. Minden negyedik sofőr mélyedt el vezetés közben a térképben. A bármilyen navigációs eszközt használó autósok döntő többségének, 75 százalékának, alkalmanként 10 másodpercig terelődött így el a figyelme. A biztosítótársaság számítása szerint 60 mérföldes, azaz 96,56 kilométeres óránkénti sebességnél ez azt jelenti, hogy két futballpálya hosszúságú szakaszon nem koncentrálnak teljes mértékben az útra.

R. Hahn Veronika

Forrás: www.nol.hu

Hozzászólások

comments powered by Disqus